Vågetjenesten

Vågekoner

- en ven med menneskelig nærvær i en svær tid.

Den gode død har ingen facitliste

• En god død er uden unødvendige lidelser og smerte
  • En god død er mulig, hvis de mennesker, som man ønsker, er til stede
  • En god død foregår et sted hvor du føler dig tryg
  • En god død er lettere at opnå, hvis du ikke skal dø alene

Et varmt bidrag i den sidste tid

Der er folk, der sover stille ind fra den ene dag til den anden, og folk der bliver revet pludselig væk i en trafikulykke eller ved en anden tragisk omstændighed. Langt de fleste går dog døden i møde efter længere eller kortere sygdomsforløb.

I de seneste par år, er vågetjenester eksploderet, overalt dukker vågetjenester op. Plejepersonalet har ikke altid tid, og ikke alle pårørende magter at sidde ved et dødsleje. Nogle trænger til aflastning, og det skal man naturligvis respektere.

Døden viser livets gave

En ting er at forstå døden med sin hjerne, men det er noget helt andet at acceptere det med sit hjerte. Som vågekone bliver man hele tiden mindet om, hvor kort livet er, og at det er en gave og INGEN selvfølge! Døden er uafvendelig, men INGEN fortjener at dø alene!

Vi får jævnligt forespørgsler fra familier og plejehjem, og kan ikke opfylde alle behov, hvor gerne vi end ville. Vi erstatter ikke den professionelle pleje, men sørger for menneskelig nærvær i den sidste svære tid. Og vi kan hele tiden bruge nye kræfter til denne aktivitet.

Det er vigtigt at det er robuste mennesker der melder sig, for det kan være slemt at være til stede første gang man oplever en død. Vi kan heller ikke lave vagtplaner eller på anden måde tilrettelægge en vågekones arbejde. En forespørgsel, en telefonopringning, og man kan til enhver tid sige fra, det er derfor vigtigt at have mange vågekoner at trække på.

Vi vil derfor gerne have mere hjælp til denne tjeneste. Føler du, at du kan leve op til det at være vågekone/mand, eller vil du gerne vide lidt mere om det, så kontakt os gerne.

Jytte Nielsen
Mail: jytte.erling@nielsen.mail.dk
Telefon: 8646 6946

Kontakt os hvis du vil vide mere om vågekoner