Nørklere

- nørkleprogrammet er en lokal social aktivitet med internationalt formål.

At gøre en forskel for børn

Røde Kors’ frivillige nørklere mødes regelmæssigt i grupper og syr, strikker eller hækler børnetøj, som sendes til Røde Kors’ udviklingsprojekter i det meste af verden. Derudover laves ting, der sælges i Røde Kors-butikkerne til fordel for hjælpearbejdet.

Som alle nørklere i landet følger vi bestemte modeller, som Dansk Røde Kors har lavet. På den måde sikrer vi, at tøjet passer børnene. Når tøjet er færdigt, sendes det til Kliplev, hvorfra Dansk Røde Kors fordeler det til trængende børn i krigs- og katastrofeområder i hele verden. Nørkletøjet sendes også til steder i verden, hvor fattigdom og kulde gør vinteren svær at komme igennem. Her luner en dejlig sweater eller et godt tæppe. Der findes også steder, hvor tørken og varmen plager, og børnene leder efter tryghed i en hverdag med mangler. Her betyder det meget at have en fin skjorte eller en dukke, man kan kramme.

Produktion, hygge og samvær

At være frivillig nørkler giver gode oplevelser - vi hygger os med kaffe og en god snak, mens vi arbejder. Flere har nørklet i mange år og produceret rigtigt mange stykker tøj. Man syr og strikker tøj til børn i alderen 1-12 år (bukser, nederdele, kjoler, joggingdragter sweatere og undertøj mv.) til børn i alderen 1-12 år. Alt bliver lavet af doneret garn og stof.

Hver anden onsdag eftermiddag kl. 13 - 16 (lige uger) samles nørklerne fra Viborg i afdelings lokaler på Marsk Stigs Vej 16, 8800 Viborg for at sy og strikke børnetøj. I Ørum, Hammershøj, Rødding og Vammen har vi lignende nørklegrupper som samles hver 14. dag og ligeledes syr og strikker børnetøj.

Viborg
Inge Andersen
Tlf. 8661 0343

Ørum